10 POWODÓW dlaczego warto grać w szachy?

10 ciekawych badań naukowych dotyczących szachów – ich wpływu na rozwój umysłowy, edukację, zdrowie psychiczne i wiele więcej:


1. Szachy a rozwój zdolności matematycznych

Badanie: Trinchero (2013), Włochy
Wynik: Dzieci, które grały regularnie w szachy, osiągały wyższe wyniki w testach matematycznych niż ich rówieśnicy.
Wniosek: Szachy wspierają logiczne myślenie i rozwiązywanie problemów.


2. Szachy a pamięć robocza

Badanie: Saariluoma (1990), Finlandia
Wynik: Gracze o wyższym poziomie gry w szachy mają lepiej rozwiniętą pamięć roboczą, szczególnie w kontekście zapamiętywania wzorców i pozycji.


3. Wpływ szachów na koncentrację u dzieci z ADHD

Badanie: Scholz et al. (2008), Niemcy
Wynik: Regularna gra w szachy poprawiła koncentrację i kontrolę impulsów u dzieci z ADHD.
Wniosek: Szachy mogą być wsparciem terapeutycznym.


4. Szachy a inteligencja emocjonalna

Badanie: Garaigordobil & Pérez (2005), Hiszpania
Wynik: Uczestnicy programu szachowego wykazywali lepsze umiejętności społeczne i wyższy poziom inteligencji emocjonalnej.


5. Szachy w leczeniu depresji u seniorów

Badanie: Annals of Neurosciences (2016)
Wynik: Gra w szachy pomogła osobom starszym w walce z depresją, poprawiając nastrój i stymulując aktywność umysłową.


6. Szachy a opóźnienie demencji

Badanie: New England Journal of Medicine (2003)
Wynik: Regularna aktywność intelektualna (w tym szachy) zmniejsza ryzyko wystąpienia demencji nawet o 30–40%.


7. Szachy a wyniki w nauce

Badanie: Margulies (1992), USA
Wynik: Uczniowie uczestniczący w programach szachowych mieli wyższe średnie ocen niż ich rówieśnicy.
Wniosek: Szachy wpływają pozytywnie na ogólne zdolności poznawcze.


8. Szachy a rozwój kreatywności

Badanie: Krogius (1976), ZSRR
Wynik: Szachy, mimo że są grą logiczną, rozwijają również twórcze myślenie, zwłaszcza w fazie środkowej i końcowej gry.


9. Szachy a umiejętności społeczne u dzieci

Badanie: Hong & Bart (2007)
Wynik: Uczestnicy zajęć szachowych mieli wyższy poziom empatii i lepsze umiejętności komunikacyjne.


10. Neuroobrazowanie mózgu graczy w szachy

Badanie: Bilalić et al. (2011), Niemcy
Wynik: Eksperci szachowi wykazują zwiększoną aktywność w rejonach mózgu odpowiedzialnych za rozpoznawanie wzorców, pamięć i planowanie.